Brev från Länsstyrelsen i Östergötland med beslut om registrering av Insamlingsstiftelsen Jo-Jo Tåg. Hurra! Men smolk i bägaren har ju varit att det tagit dem över sex månader att utföra ett fåtal timmars arbete.
Länsstyrelsen i Östergötland underrättar om väsentlig försening av registrering av Insamlingsstiftelsen Jo-Jo Tåg. Ansökan om registrering inlämnades 2019-05-08 och registreringen ska klaras av på mindre än tre månader. Den aktiva handlingen kan rimligen inte ta mer än ett fåtal timmar.
Riksgälden, förvaltningsmyndighet under finansdepartementet, sonderar möjligheten att ge ut statsobligationer med ultralång löptid, 100 år. Schweiz har på 30 årigt lån fått betalt 0,6 %. Österrike har fått betala1,2 % på 100 årigt lån. Sverige har en statsskuld på bara 21 % av BNP, dvs 1100 miljarder, varav Riksbanken köpt upp 400 miljarder. Wow!!! Här är en sondering som passar bra för att finansiera Jo-Jo-konceptet.
Ingvar Johansson har i skrivit "Innovationstävla om nya stambanor" i nr 32 av Aktuellt i Politiken.
Läs och njut.
Nu är artikeln publicerad i Ny Teknik
https://www.nyteknik.se/opinion/kop-snabba-tagtransporter-inte-hoghastighetstag-6958762
Läs och njut. Kommentera och håll grytan kokande. Nu gäller att få ut budskapet.
2019-05-15
Vi arbetar för fullt med en artikel att publicera i tidningen Ny Teknik och där under deras "rubrik" debatt.
Artikelns titel blir Köp inte höghastighetståg köp snabba transporter. Vi, dvs. Charles Edquist, professor i innovation, Johan Nordlander tekn. dr i fysik och Ingvar Johansson professor i filosofi, beskriver där hur en funktionsupphandling skulle kunna gå till och presenterar några av Jo-Jo-konceptets funktioner. Vi föreslår att Infrastruktur departementet får ansvaret för att utveckla en funktionsbeskrivning för hur Sverige i framtiden ska kunna få ett järnvägsnät där transporter kan ske betydligt snabbare än idag.
2019-04-16
Henrik, Johan & Olle. Insamlingsstiftelsen Jo-Jo-tåg, stiftelseurkunden undertecknas, styrelsen har konstituerande möte.
2019-03-01
Johan föredragning för Bergenstråle & partners
2018-11-27
Johan föredragning för Dellner Couplers
2018-09-14
Johan & Olle föredragning på KTH Järnvägsgruppen
2018-08-21
Charlie & Johan föredragning på regeringskansliet Näringsdepartementet
2018-05-27
Charlie föredragning på Harpsund för Nationella Innovationsrådet
2018-03-01
Johan föredragning på Trafikverket
2018-02-16
Johan föredragning på Trafikverket
2018-01-28
Johan föredragning på Almi Företagspartner Östergötland.
2018-01-10
Johan börjar skriva ned tankar kring Jo-Jo-konceptet.
2017-11-06
Johan gör ett första excellark med idén att docka skyttlar i full fart. Provar på sträckan Stockholm - Göteborg. 11 stationer och 7 minuters tidsförlust per station jämfört med om tåget går med sin toppfart hela tiden. Höghatighetståget med 320 kilometer per timme kommer fram samtidigt som Jo-Jo-tåget som kör med toppfarten 158 kilometer per timme. Idén är bra!